dimarts, 16 de desembre del 2014

Educació i Tic. relació família- escola


   Aquest tema versa sobre la relació família-escola des de la vesant de les Tic. si aquesta relació ja es complexa de per si, el tema de les Tic encara afegeix més complexitat.

   El desenvolupament de la relació família-escola és important des del punt de vista de la coherència educativa, ambdues comparteixen un mateix objectiu: l’educació de l’infant però aqyest pot trobar contradiccions entre el que rep de cada un d'aquest microsistemes (Brofembrener 2006). Per tant, és absolutament necessari que l'escola obri canals de comunicació amb les famílies com a primer pas per a la seva participació la qual, amb el temps, hauria d'esdevenir en una autèntica col·laboració . A més d'una actitud oberta cap a les idees i propostes que ens puguin arribar des de les famílies, l'escola ha de proporcionar els canals per a que la comunicació sigui fructífera. Les Tic són una bona eina per a mantenir aquest canals  oberts: blocs, correu electrònic i SMS són els mes utilitzats actualment. A primer ja parlava de la dificultat de conciliar vida familiar i vida laboral, enllaç dificultats que no han minvat, però el que no coneixia era que les tecnologies proporcionen més oportunitats d'estar en contacte amb l'escola, permetent aquesta relació, encara que no sempre sigui des del món presencial.

   Així mateix, encara és lluny el moment en que les famílies en general vegin en les Tic una autèntica eina que pot transformar l'educació,  es veu en elles, a més d'una eina de comunicació, una eina per a l'oci, però no per a la construcció de coneixement.

   A més i més, el que trobem és, que per part de moltes famílies, el que hi ha es por. En molts cassos, ens trobem davant una bretxa generacional que dificulta l'aprenentatge d'un bon ús de les Tic per part dels infants, els quals són natius digitals i solen manejar aquestes eines millor que els seus pares. Els pares haurien de promoure el sentit crític per facilitar l’aprenentatge de la gestió de la informació, però el que fan és tenir una actitud a la defensiva i prohibir el seu ús, tasca inútil, és posar portes al camp, o sinó, diguem que miren cap a un altra costat, actitud que tampoc és l'adequada en l'educació dels infants, els quals no haurien de passar un elevat nombre d'hores davant les pantalles amb les que poden accedir a tot tipus de continguts, molts d'ells no adequats per a ells. Són els adults els que haurien de guiar a l’hora de triar els continguts i gestionar el temps d’ús de les diferents tecnologies de les que es disposen.

   Així, el trobo és que la  l'escola pot esdevenir un agent de canvi pel que fa a aquest tema i posar en marxa propostes per a apropar les Tic a les famílies. Els beneficis, d'un millor coneixement d'aquestes i del seu ús adequat, seran la repercussió positiva que obtindrem en l'educació dels infants. A través d’AMIPAS i escoles de pares, per exemple, es poden  dur a terme moltes propostes encaminades cap a aquesta finalitat. Deixaré un vídeo de Cesar Coll on parla d'aquesta temàtica i que em sembla molt interessant.


    Així mateix, a més i més, no hem d’oblidar que l’escola té també la funció d’eliminar els efectes de la bretxa digital que aprofundeixen les desigualtats socials, no hem d’oblidar que encara hi ha famílies que no disposen de connexió a Internet o de tecnologia per a accedir al seu ús, D’aquesta manera, en la meva opinió, l’escola té una doble funció: possibilitar l’accés a la tecnologia als alumnes i contribuir a l’alfabetització digital de les famílies. Les lectures d’aquest tema, el mapa conceptual amb les idees principals encapçala aquesta entrada, han fet adonar-me de la importància d’aquesta última funció i de que contribuir a l’alfabetització de les famílies és contribuir a l’alfabetització de tota la societat.  Les lectures d’aquest tema han fet adonar-me de la importància d’aquesta última funció i de que contribuir a l’alfabetització de les famílies és contribuir a l’alfabetització de tota la societat, a formar “ciutadans digitals” com es diu al següent article de la revista Universo UP enllaç.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada