divendres, 24 d’octubre del 2014

El meu PLE



    El meu PLE, quan vaig entrar a cursar els estudis de Grau d’Educació Infantil, estava pràcticament format per eines del món presencial. Ara, que ja estic finalitzant-los, queda evidenciada l’evolució que he fet en el mapa conceptual de les eines del món virtual que conec, i/o utilitzo habitualment, i que encapçala aquesta entrada. De varies de les eines i del concepte de PLE, en vaig tenir coneixement a partir del mapa conceptual que elaborarem  en finalitzar l’assignatura Bases Didàctiques,  una de les assignatures de primer curs. En deixo aquí l’entrada on el vaig penjar. A més i més, s’hi pot trobar un vídeo on reflexionava sobre com, ja al llarg d’aquell curs, la tecnologia havia canviat la meva manera d’aprendre. enllaç

    A partir de l’anterior i de les lectures del Tema 3, sobre El PLE dels docents, Adell i Castañeda (2010-2011), les qüestions que per a mi resulta fonamental respondre són les següents: ¿En quins aspectes les Tics han canviat, de manera  fonamental, la meva manera d’aprendre? ¿Per a que serveix el meu PLE?

    Respecte de la primera pregunta, la meva manera d’aprendre ha canviat totalment, quan al que fa al meu aprenentatge formal. Durant anys he anat formant-me en molts aspectes com a persona, des de les relacions personals i les lectures de llibres, diaris, escoltant la radio, o sigui, mitjançant el que es considera eines del món presencial. A partir de començar els estudis de Grau d’Educació Infantil i de formar-me en l’ús de les Tics, més enllà d’utilitzar un programa determinat per dur a terme un treball determinat, he accedit a les eines de la Web 2.0, he començat a formar-me en l’ús d’eines que pertanyen al món virtual i que han ampliat el meu horitzó d’aprenentatge de manera exponencial i  han convertit el meu aprenentatge formal en una tasca molt més divertida i interessant, en comparació amb la rebuda anteriorment a través del llibre de text com a únic protagonista.

   En aquest moment, se accedir a moltes més, i molt més ràpidament, variades fonts d’informació, com youtube, treballs que es  publiquen a la red, diaris que només es publiquen via Internet, etc. a més i més, molts dels meus treballs es publiquen en eines de la red, sobre tot el bloc, però també d’altres.
Tot això dona com a resultat que la velocitat en que es dona el meu aprenentatge s’ha incrementat considerablement, de la mateixa manera, em puc permetre compartir el meu treball amb altres i rebre ràpidament un feedback molt enriquidor, tot aquest procés en el món presencial es produiria molt més lentament.

   Així mateix, el que més ha canviat de la meva manera d’aprendre al llarg d’aquests anys,  ha estat adonar-me de que un vídeo, que fins i tot puc haver gravat jo mateixa, pot ser una poderosa eina de treball a l’aula, o sigui, alliberar-me de l’esclavitud del llibre de text escrit per un expert en algun tema. També ha estat evident per mi que l’ús de les Tics provoca  canvis cognitius, com poder realitzar varies tasques alhora. Aquesta qüestió suposa un canvi d'actitud cap als alumnes que arriben a classe amb un maneig de les Tics considerable, ja des de ben petits, la seva manera d'aprendre requereix adaptacions en l'enfoc de la tasca docent per atendre aquests canvis. No es pot pretendre aconseguir l'atenció de tots els nens d'un aula, durant llargs períodes, en la realització d'una única tasca  

    Respecte de la segona pregunta, des del meu punt de vista, totes les eines i totes les tecnologies no deixen ser eines per a arribar a l’objectiu fonamental que ha de tenir l’educació,  que és el de formar persones, això significa que cal  no oblidar que les Tics són eines al nostre servei i que formar persones és un concepte molt ampli que contempla habilitats conceptuals, procedimentals i actitudinals, a darrera de les quals hi ha d’haver uns valors. Des del meu punt de vista, cal no deixar-se enlluernar per les eines en sí, sinó que el seu ús ha d’estar fonamentat a sobre d’uns objectius clars que han d’estar elaborats a partir d’una elaborada reflexió pedagògica, Cristobal Suarez Guerrero (2014) , un clic pedagògic publicat al següent  enllaç.

    Relacionat amb la reflexió pedagògica, vull recuperar una entrada del meu bloc de Primer Curs que va estar elaborada a partir de la lectura d'un llibre d'Antoni Zabala i Laia Arnau, Como aprender y enseñar competencias (2010) enllaç, la recupero ja que considero aquella entrada un valuós clic pedagògic per a mi.


Per acabar, un vídeo de Jordi Adell on explica  què es un PLE.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada